by

“Wanneer is de eerstvolgende workshop van het zandkastelenprogramma?”....het is februari als deze vraag via het contactformulier van mijn site bij mij binnenkomt. Het is zaterdagochtend als we telefonisch contact hebben en ouders mij hun verhaal vertellen. Ze geven aan dat ze het nog niet tegen hun kinderen hebben verteld en stellen ook direct praktische vragen over de wijze waarop ze het gesprek kunnen vormgeven. Het is duidelijk dat ouders open staan voor ondersteuning en alles weloverwogen met elkaar willen aangaan met ook de beste bedoelingen naar elkaar toe. Het verdriet van het beëindigen van de relatie is voelbaar, maar de kracht van de ouderrol wint het van de ex-partnerrol. Ze willen, als ouders, samen het beste voor hun kinderen. De kracht van de inhoud van het gesprek met de kinderen hoef ik bij deze ouders niet aan te geven, zij zijn zich hiervan volledig bewust.

Enkele dagen later zitten we samen in Praktijk SKETCH en leid ik ouders door de extra ontwikkeltaken die de kinderen in scheiding doorlopen van kleuters tot aan pubers. Het wordt voor ouders inzichtelijk welke fundamentele feiten er toe doen en expliciet genoemd moeten worden in het gesprek; HET IS NIET JOUW SCHULD.…… zelfs in de kleuterleeftijd  kan er sprake van zijn van misplaatste schuldgevoelens wat op de lange termijn schadelijk kan zijn voor de vorming van het zelfbeeld van een kind.

De ouders vormen tijdens dit moment voor zichzelf de inhoud van het gesprek, passend in hun situatie en kunnen hierdoor goed voorbereid met hun kinderen in gesprek gaan. De impact van het gesprek op de kinderen zal ten alle tijden enorm verdrietig zijn, maar het belang van het goed overbrengen van het woord “scheiden” is de eerste stap in de verwerking.

Het Zandkastelenprogramma® ondersteunt kinderen en ouders en geeft inzicht in de extra ontwikkeltaken van een kind in een proces van scheiding. Een helpende hand voor ouders in een proces van scheiding, omdat ook zij het zo goed kunnen gebruiken. 

Comments are closed.

Close Search Window