Een KINDGESPREK of een gesprek met een kind…
Bijna dezelfde woorden, maar tegelijkertijd is het voor mij een enorm verschil. Wat maakt nu het verschil? Wanneer zet je een kindgesprek in?
Een kindgesprek is in mijn ogen zoveel meer dan een gesprek met een kind. Een kindgesprek kenmerkt zich door het SAMEN praten, het IN CONTACT zijn met elkaar, de ruimte voor STILTE, het RICHTING geven aan het gesprek en VOLGEN waar nodig, het stellen van de JUISTE vragen, maar bovenal ECHT luisteren ook naar de woorden die NIET gezegd worden. Een kindgesprek kan ingezet worden bij o.a. kinderen in scheiding, kinderen met gedragsproblemen of daar waar ouders en kind elkaar even niet “ vinden” in de communicatie.
Het is maandagochtend en ik zie de ouders met een jongen (basisschoolleeftijd) aan komen lopen. De jongen groet mij beleefd en zegt verder niets. Kort hierna nemen de ouders afscheid. Tijdens de intake hebben de ouders aangegeven dat hun zoon niet zo’n prater is. Met de voorkennis vanuit de intake in mijn achterhoofd zet ik de eerste stap om met hem in contact te komen. Na wat drinken en een koekje ontstaat er spontaan een gesprek (de start van het kindgesprek). Op de vraag waarom de jongen denkt dat hij hier is, kijkt hij mij bedenkelijk aan. Vervolgens antwoordt hij dat zijn ouders vinden dat hij te brutaal is waardoor ze steeds ruzie met hem hebben. Dit moest veranderen. Het duurt even om het gesprek te keren naar wat hij zelf denkt en graag zou willen. Wat hij al wel heeft bereikt en wat hij nog graag zou willen bereiken. En tegelijkertijd vinden we de verbinding met de ondersteuningsvraag van zijn ouders. Hij wordt mede verantwoordelijk gemaakt voor zijn eigen gedragsverandering. We ronden het gesprek samen af. Na binnenkomst van zijn ouders laten we aan hen zien waar we samen over gesproken hebben. Zijn ouders genieten zichtbaar van alles wat hun zoon met hen deelt over het gesprek en zijn rol hierin. Door samen af te sluiten wordt er een begin gemaakt om de ouders weer in contact te brengen met hun zoon. Met de “geheime opdracht” in zijn gedachten staat hij daarna op van de tafel. “ Veel succes, ook voor papa en mama om de opdracht te raden”. Met een high-five sluiten we de coaching en loopt hij samen met zijn ouders naar de auto. Ik zie zijn vader een klopje op zijn schouder geven. Zijn moeder kijkt nog even om en laat een glimlach zien. De eerste stap, naar het weer “in handen geven” is gezet.
Een KINDgesprek, omdat het zoveel meer is dan een gesprek met een kind.
Praktijk SKETCH kan ook voor u als professional de kindgesprekken voeren. Neemt u gerust contact op voor meer informatie.
0651927413
Last modified: 22 april 2018